حکم روزه برای کنکوری ها + یک راه ساده و شرعی برای روزه نگرفتن


یکی از چیزهایی که همیشه دانشجوها باهاش سرو کله می‌زنند روزه گرفتن در ایام کنکور و درس خواندن هست، به خاطر همین می خواهیم درمورد حکم روزه گرفتن برای کنکوری ها صحبت کنیم. ما در پشتیبان من برای شما یک راهکار داریم که تا آخر این مقاله با ما همراه شوید.

یکی از سختی های ماه رمضان روزه برای افرادی کنکوری و کسانی که امتحان دارند می‌باشد.

حکم روزه کنکوری ها آیت الله خامنه‌ای و سایر مراجع

افرادی که در ماه رمضان کنکور و یا امتحان دارند و از طرفی چون روزه برای این افراد واجب است و اگر بخواهند روزه بگیرند دچار سختی زیادی می‌شوند. حکم روزه گرفتن برای کنکوری ها این است که نمی‌توانند به خاطر درس خواندن روزه نگیرند، اما صبر کنید نگران نباشید یک راهکار اسلام جلوی پای اینگونه افراد گذاشته و اینکه می‌توانید تا قبل از ظهر به محدوده مسافت شرعی بروید و روزه خود را باز کنید و برگردید ولی باید روزه‌ای را که به خاطر رفتن به مسافت شرعی باز کرده‌اید، تا قبل از ماه رمضان سال بعد بگیرند.

حکم روزه کنکوری ها آیت الله سیستانی

آیت الله سیستانی هم با سایر مراجع متفق القول هستند اما نکته‌ای در مورد روزه گرفتن برای افرادی که کنکور یا امتحان دارند و درسختی هستند می‌فرماید:
که اگر این افراد بخواهند هم درس بخوانند و هم روزه بگیرند، دچار سختی فوق العاده شدید می‌شوند در اینصورت می‌توانند چیزی بنوشند و بخورند ولی نه به انداره‌ای که سیراب شوند و یا یک شکم سیر بخورند، درحدی که سختی تشنگی و گرسنگی از روی این افراد برداشته شود. در این صورت باید روزه خودشون رو قضا کنند ولی دیگه نیاز به کفاره نیست.

اگر مشتاق هستید نظر اساتید پشتیبان من در رابطه با حکم روزه برای افرادی کنکوری بدانید چیست؟ پیشنهاد می‌کنم کلیپ زیر را از دست ندهید

 

حالا بریم بهتان بگویم طریقه انجام این کار توسط مسافت شرعی چیست، در ادامه با ما همراه باشید.

مسافت شرعی یعنی چی؟

در بالا گفتیم که حکم روزه گرفتن برای کنکوری ها اینست که قبل از ظهر خودشان را به مسافت شرعی برسانند روزه‌ خود را باز کنند. اما بریم ببینیم مسافت شرعی یعنی چی؟

یک حد ترخص داریم و یک مسافت شرعی

حد ترخص: میشه یک کیلومتر و 350 متر بعد از آخرین خانه شهر

مسافت شرعی: 21 کیلومتر بعد از حد ترخص

چند نکته برای روزه کنکوری ها ….

نکته: کسی که فقط به قصد روزه خوای می‌خواد بره خارج از شهر حالا یا به خاطر اینکه دانشجو یا به خاطر اینکه شغل سختی دارد ، باید حتما تا نقطه مسافت شرعی بره و اونجا روزش رو باز کند و برگردد. اما کسی که قصدش روزه خواری نیست و کلا قصد داره در ماه رمضان بره شمال لب ساحل جوج بزنه، این آقا می تواند از همون نقطه ی حد ترخص روزش رو باز کند.

نکته: کسی که در ماه رمضان قصد سفر مثلا به شمال را دارد، تا وقتی که در شهر خودش هست نمی‌تواند چیزی بخورد یا کاری کند که روزش باطل شود.

نکته: خوبه بدونید که به لطف آقای قرائتی در اکثر شهرها و شهرستان ها و حتی روستاها نقاط حد ترخص و مسافت شرعی با تابلو مشخص شده و نیاز نیست خودتون محاسبه کنید.

امیدوارم از این مقاله کوچک لذت برده باشید لطفاً اگر سوالی دارید می‌توانید در قسمت دیدگاه آن را با ما در اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید