روزه افراد معتاد

در مسئله شرعی امروزمون می خوایم به این بپردازیم که حکم شرعی روزه گرفتن برای افراد معتاد چگونه است؟

روزه افراد معتاد در ماه رمضان چگونه است؟

متاسفانه اعتیاد بین در جامعه به شکل عجیبی زیاد شده و داره مثل تاره عنکبوت در زندگی حتی جوون هامون رخنه میکنه و یک بلایی سر آدم میاره که وقتی آدم حال و روز اینها رو میبینه دوست داره بشینه زار زار گریه کنه.

حرف همشونم اینه که میگن امان از رفیق بد، همشون میگن با یک نخ سیگار شروع کردیم در حالی که غافل بودیم از اینکه هم داریم جسممونو از بین می بریم و هم اطرافیانمونو ان شاءلله روزی بیاد که این بلای خانمان سوز ریشه کن بشه.

خب دیگه نصیحت کردن رو تموم کنیم و بریم ببینیم حکم شرعی روزه گرفتن برای افراد معتاد که نمیتونن ترک کنن چگونه است؟

آیت الله سیستانی می فرمایند اگه مواد مخدر را از طریق تزریق استفاده می کنند، روزه آنها باطل نیست.

ولی آیت الله مکارم می فرمایند؛ اعتیاد دلیل بر روزه نگرفتن نیست و این ماه بهترین زمان است برای این که بتوانند این معصیت را ترک کنند.

در حالی که امام خامنه ای می فرمایند اگه فرد بتونه تا افطار تحمل کنه ، خب باید تحمل کنه و حق نداره روزش رو بشکنه ولی اگه  نتونه تحمل کنه و بخواد روزش رو ادامه بده در صورتی که سختی زیادی میکشه میتونه روزش رو بشکنه ولی به یک شرط و اون شرط هم اینه که باید به سختی و دردی بیوفته که نتونه تحمل کنه.

اما در هر صورت باید روزش رو که در ماه رمضون نگرفته بعدا قضا کنه.

قضاء روزه افراد معتاد که در ماه رمضان موفق به روزه نشدند

در بالا حکم شرعی روزه گرفتن برای افراد معتاد رو در ماه رمضان بیان کردیم اما الان به این می پردازیم که روزه افراد معتاد برای قضای روزه رمضان چگونه است؟

اگه شخص معتاد میتونه بعد از ماه رمضان قضاء روزش رو بگیره، خب باید بگیره ولی اگه نمی تونه بنابر احتیاط واجب باید از باطل کننده های دیگر روزه پرهیز کنه مثل نزدیکی با همسر، استمنا، فرو بردن سر به زیر آب و خوردن و آشامیدن،

به علاوه این که برای هر روزی که نمی تونه قضای روزش رو بجا بیاره باید 750 گرم غذای معمولی مردم یا پولش رو به عنوان کفاره روزه ای که نتونسته بگیره به یک فقیر پرداخت کنه.

برای مطالعه بیشتر می تونید مسئله شرعی روزه دختر بچه و روزه ی فرد مریض در ماه رمضان رو هم مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید