اهمال‌ کاری، (تعویق انداختن کارها) یعنی چه؟ | چگونه اهمال کار نباشیم؟


کاراکتر اهمال کاری

اهمال کاری یعنی چه؟

اگر همین حالا بروید از هرکسی که در زمینه روانشناسی کار می‌‌کند بپرسید اهمال کاری یعنی چه، احتمالا جواب خودش را می‌دهد؛ چون دنیای روانشناسی (Psychology) آنقدر گسترده است که هرکسی تعریف خودش را از اهمال کاری دارد. البته تعاریف همگی قابل احترام هستند.

اما هدف ما این است به یک تعریف درست و مختصر از اهمال کاری برسیم.

اهمال کاری یا (Procrastination)، یعنی همان چیزی هست که هر روز همه ما با آن سر و کار داریم؛ کارهایی که در طول روز برای پیشرفت در زندگی خود قول می‌دهیم انجام دهیم اما در آخر میبینیم که با پشت گوش انداختن و به تعویق انداختن آن‌ها انجام نداده‌ایم.

پس هر کار مهم و ضروری که شما برای انجام دادن آن را به تاخیر می‌اندازید، اهمال کاری یا به تعویق انداختن کارها محسوب می‌شود و این یک اختلال درونی به حساب می‌آید.

حالا اگر بخواهیم یک تعریف جامع برای اهمال کاری بدون اینکه مثالی بزنیم برایتان بگویم، میریسیم به این تعریف:

انجام ندادن یا به تعویق انداختن یک کار مهم را اهمال کاری می‌گوییم. اهمال کاری باعث می‌شود که مارا از کار مهمی که باید انجام دهیم دور کند.

پس اگر کسی ازمان پرسید اهمال کاری یعنی چه می‌توان بگوییم:

به تعویق انداخت کارهای مهم

الان حتماً دارید به درون خود نگاه می‌کنید، که کدام کارهایتان را به تاخیر انداختید یا کدام را از روی ترس از شکست انجام نمی‌دهید.  حالا که حرف از اهمال کاری شده است، به شما پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به ویدیو زیر درباره بی اعتنایی به کارها می‌باشد بیاندازید. اینجا مدرس دوره اهمال‌کاری: قدم به قدم با ما همراه می‌شود. که چگونه اهمال کار نباشیم و این عارضه روانشناسی را رفع کنیم.

شما می‌توانید برای ثبت نام کلاس اهمال کاری عدد 1 را به شماره  09922015926 واتس آپ کنید.

 آیا همه افراد اهمال کار هستند؟

راستش را بخواهید اگر خیلی ساده بخواهم بهتان بگویم اگر در انجام کاری که باید توسط ما انجام شود حداکثر توانمان را به کار نگیریم در واقع فرد اهمال کاری هستیم. دکتر تیم پیچیل می‌گوید:

باخود فکر نکنید که اهمال کاری یک معضل مدیریت زمان است بلکه کنترل نکردن احساسات در انجام کارها می‌باشد 

حالا می‌خواهم یک شکلات خوشمزه بهتان نشان دهم، که اگر به تاخیر انداختن کار‌ها را کنار بگذارید چه چیزی نسیبتان می‌شود:

  • از دست ندادن فرصت‌‎های زندگی
  • رسیدن به اهداف
  • ارتقا در شغل و کسب و کار
  • افزایش اعتماد به نفس
  • تصمیم گیری مصمم
  • بالابردن توانایی برای کارهای گروهی
  • تقویت کارهایی که نیاز به تفکر دارد

اگر می‌خواهید که بدانید آیا اهمال کار هستید یا خیر پس با ما همراه باش.

بهانۀ های افراد اهمال کار

فقط همین امروز

 «فقط همین امروز» بدترین بهانه‌ای که یک اهمال کار دارد. زمانی که این مقاله را به اتمام می‌رسانید شاید تا چند دقیقه بعد باشد، اولین چیزی که به ذهن شما می‌آید این است که «که فقط همین امروز» را به پایان برسانم از فردا حتماً شروع می‌کنم، هدف‌گذاری می‌کنم و طبق برنامه پیش می‌روم. ولی باید با این واقعیت کنار بیایید فردای شما هیچ فرقی با دیروز شما نمی‌کند و آخرش هم می‌رسید به این جملۀ معروف اهمال کاران:

انشاء الله از شنبه شروع خواهم کرد

دوست دارید باز هم ادامه دهم که چه چیزی بعد از شنبه اتفاق می‌افتد؟

شنبه هم فرا می‌رسد در حالی که تصمیم گرفته‌اید ساعت 6 صبح از خواب بیدار شوید و شروع به انجام برنامه‌ای که تنظیم کرده‌اید کنید، چشمتان را باز می‌کنید و با صحنه‌ای مواجه می‌شوید که شمارا ترغیب به خوابیدن می‌کند. بله همه خانواده خواب هستند و شما هم مجدد می‌خوابید ساعت 10 صبح بیدار می‌شوید، کمی عذاب وجدان قلقلکتان می‌دهد؛ چرا که قرار بود دیگر اهمال کار نباشم.
اما مجدد چند دقیقه بعد تصمیم بزرگی می‌گیرید. باخود می‌گویید بگذار امسال تمام شود حتماً تا سال آینده تحولی در زندگیم رخ می‌دهم که برای همه الگوی افتخار باشم. این اتفاقات همچنان ادامه دارد تا اینکه عمر انسان به پایان می‌رسد. درواقع شما در زنجیره‌ی اهمال کاری قرار گرفتید.

یک شخص اهمال کار

زمان شروع مزاحم از راه می‌رسد

یکی از اموری که باعث می‌شود اهمال کاری در ما رشد کند دوست داریم همه افراد را در طول روز راضی نگهداریم. چرا؟ چون زمان مشخصی برای انجام کارهای روزانه نداریم و هر کسی هر زمانی که تمایل دارد وارد اتاق ما می‌شود و تمرکز ما را از بین می‌برد. خب یک برگه «لطفاً مزاحم نشوید» تهیه کنید و روی در اتاق بچسبانید با این کار دیگران می‌فهند که شما برای کارتان و برنامه و زمان‌هایی که دارید ارزش قائل هستید.

اهمال کار  = تعویق انداختن کار

این مورد را که می‌گویم خودم خیلی درگیرش هستم. حتماً بعضی از کارها که باید انجام دهیم برایمان ناخوشایند است اما سؤال! آیا با گذشت زمان و به تعویق انداختن آن کار برایمان دوست داشتنی می‌شود؟ مطمئن هستم که پاسخ شما هم خیر است. چه بسا کارهایی که به مزاجمان خوش نمی‌آید به مرور زمان سخت‌تر هم می‌شود. فکر کنید آن کار مثل یک لیمو شیرینی هست که هرچه دیرتر انجامش دهید تلخ‌تر می‌شود.

نمونه‌های دیگری از این بهانه‌ها وجود دارد که ما به همین سه مورد بسنده کردیم.

چرا باید با اهمال‌ کاری بجنگیم؟

تا بحال چند بار پیش آمده که از در مسیر موفقیت زندگیتان بخاطر اهمال کاری جا مانده‌اید. می‌توان بگوییم که بیشترین حسرتی که در زندگی می‌خوریم بخاطر فرصت‌هایی است که از دست می‌دهیم.

چگونه اهمال کار نباشیم؟

خب دوستان رسیدیم سر اصل مطلب، شش دُنگ حواستان پیش من باشد. می‌خواهم حسابی نکات مهمی را بگویم که فکر نکنم هر سایتی برایتان گفته باشد.

گام اول: هدف گذاری

یکی از دلایل اصلی که شاید اکثر ما اهمال کار باشیم مشخص نکرده‌ایم که چه هدفی داریم یا اگر هم هدفی داریم شفاف نیست مثلاً می‌خواهم خوشبخت شوم اصلاً هدف مناسبی نیست. هدف یعنی اینکه خواسته دقیق و روشن از وضعیتی است که می‌خواهیم در آینده داشته باشیم.  مثلاً بگوییم: من می‌خواهم در هر روز 5 کلمه زبان انگلیسی مربوط به رشته تحصیلی خودم را حفظ کنم به این هدف قابل اندازه گیری است چرا که می‌دانیم وظیفه ما در هر روز خواندن 5 کلمه زبان در ارتباط با رشته تحصیلی خود می‌باشد.

گوشی و دست

گام دوم: اهمال کار؛ کامل گراست

افراد اهمال کار، به خود می‌گویند من همیشه باید در هر حوزه‌ای که وارد می‌شوم اولین و تک ستاره باشم و همه کارها را به بهترین شکل انجام دهم، خوب و معمولی بودن فایده‌ای ندارد و گر نه منم یکی مثل بقیه می‌شوم. تمام این جملاتی که گفتم مربوط به افراد کامل گرا می‌باشد. الان دارید با خود می‌گویید خب چه اشکالی دارد آدم کارش را درجه یک انجام دهد، منظور ما هم این نیست که اشکالی داشته باشد ولی همه ما می‌دانیم وقتی کاری را شروع می‌کنیم بعید است که بی نقص و نامبروان باشیم. ولی جالب اینجاست این افراد کاری را انجام نمی‌دهند ولی اگر انجام هم دهند در همان ابتدای مسیر آن را رها می‌کنند، چرا که آن کار را نمی‌توانند بدون نقص آن هم فردی که در ابتدای کار می‌باشد انجام دهد.

مدیریت زمان ساعت شنی

گام سوم: مدیریت زمان برای افراد اهمال کار ضروری است

این مورد نه تنها فقط برای کسانی که اهمال کار هستند ضروری می‌باشد بلکه بهتر است افراد عادی هم این گزینه را مورد توجه قرار دهند. برای ما تابحال اتفاق افتاده که وقتی به آخر روز می‌رسیم فکر می‌کنیم هیچ کار مفیدی انجام نداده‌ایم، حتی برای به پایان رساندن یک کار در یک بازه زمانی، از اتمام آن کار، ناتوان هستیم اینجاست که ما از مدیریت زمان غافلیم. برای اینکه بتوانیم زمان خود را مدیریت کنیم باید از یک فیلتر پنج مرحله‌ای عبور کنیم:

  1. ارزش وقت خود را درک کنید
  2. کارهایی که دغدغه زیادی دارند شناسایی کنید
  3. برای چگونگی انجام کار برنامه ریزی کنید
  4. بهترین راه را انتخاب کنید
  5. درکارتان جدیت داشته باشیدو روی یک کار تمرکز کنید.

به شما مخاطبان گرامی پیشنهاد می‌کنم حتماً کتاب مدیریت زمان برایان ترسی را مطالعه کنید.

گام چهارم: افراد اهمال کار، انگیزه ندارند

بارها برای خودم اتفاق افتاده که بعد از اینکه هدفی را انتخاب کردم و چند روزی با شور و اشتیاق در مسیر قدم برداشتم اما بعد از مدتی بر می‌گردیم به زندگی قبلی خودمان و از هدفمان غافل می‌شویم علت اصلی این موضوع از دست دادن انگیزه اول راه می‌باشد ، ما نیاز داریم برای خود در طول مسیر هدف انگیزه‌‌های متفاوتی ایجاد کنیم تا از حضور در مسیر خسته نشویم. یکی از مواردی که خیلی به من کمک کرده وقتی خسته می‌شوم بر می‌گردم و به عقب نگاه می‌کنم همین که قبلاً کجا بودم و الان کجا هستم خودش انگیزه خوبی می‌دهد ویا حتی گاهی اوقات جملات انگیزشی می‌خوانم.

اسب سواران وسوسه کننده

گام پنجم: مهارت «نه» گفتن را بیاموزید

از بچگی بارها شاید پدرمان یا اطرافیانمان این جمله را به ما گفته‌اند که یاد بگیرید از کلمه «نه» زیاد استفاده کنید اصلاً «نه» گفتن یک هنر است. یکی از کارهایی دیگری که خیلی در اهمال کار شدن ما تاثیر دارد قبول کردن درخواست‌های دیگران بدون چون چرا است. درضمن این باور اشتباه را دور بریزید که اگر نه بگویید دیگران از شما رنجیده خاطر می‌شوند، شما نباید خود را از نگاه دیگران بسنجید در غیر این صورت بسیار زیان خواهید کرد.

پسر خسته و بی حال

گام ششم: دست نامرئی محیط برای افراد اهمال کار

تصور کنید وارد منزل می‌شوید محلی برای دراز کشیدن جلوی تلویزیون فراهم شده ظرف تخمه و آجیل هم روی اٌپن آشپزخانه چشمک می‌زند و بعد میوه تازه هم در یخچال وجود دارد چکار می‌کنید؟ کنترل تلویزیون را برداشته میزنید شبکه سه بله یک فیلم مورد علاقیتان را دارد پخش می‌کند، زمانی به خود می‌آیید که دوساعت  از زمان حضورتان در منزل می‌گذرد و متوجه زمان نشده‌اید. چه اتفاقی رخ داد؟ محیط برای اهمال کاری فراهم بود. سعی کنید وقتی از خانه خارج می‌شوید محیط را جوری فراهم کنید که به شما برای رسیدن به هدفتان کمک کند.

کلام آخر ...

در این مقاله سعی کردیم که بگوییم اهمال کاری، را کاملاً برایتان جا بیاندازیم و اینکه چگونه به تعویق انداخت کارها را کنار بگذاریم را هم بررسی کردیم. امیدواریم که از این مقاله نسبتاً طولانی لذت برده باشید و اگر تجربه‌ای در زمینه تاخیر در انجام کارهای ضروری دارید که با انجام ندادنش ضرر کرده‌اید، آن را با ما و بقیه به اشتراک بگذارید.

 

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید