یکی از بحث‌های داغ این روزها، موضوع ارزهای دیجیتال است و ما نیز در سایت پشتیبان من دوره‌ای مربوط به این موضوع قرار دادیم، در این دوره نه معاملات ارزهای دیجیتال رو یاد می‌دهیم نه استخراجش را! بلکه از همه مهم‌تر حکم این ارزها را در زیر ذره بین برسی می‌کنیم.

با ما همراه باشید.

مقدمات دوره

برای اینکه حکم ارزهای دیجیتال را فهمید باید ابتدا ارزهای دیجیتال را خیلی دقیق بررسی کرد تا در بعد احکام دیگر آن بدست بیاید.

چند چیز هست که اگر بخواهید این دوره را نگاه کنید باید بدانید که در ادامه توضیح می‌دهیم.
پس فعلاً باید به چند تا چیز گوش بدهید.

پیام‌های مزاحم

حتماً تا به حال پیام‌های بازرگانی را دیده‌اید که به تلفن همراهت ارسال می‌شود و احتمالاً بارها اعصابت به خاطر این موضوع به هم ریخته؛ شاید برای شما جالب باشد که یک فردی در قدیم مانع این پیام‌های بازرگانی شد، به این صورت که یکسری معادلات ریاضی را در سیستم خودش قرار داد تا اگر کسی خواست به آن پیام بدهد اول سیستم آن معادلات را حل کند، بعد پیام را ارسال کند.
از آنجایی که این کار برای کسانی که آن تبلیغات را ارسال می‌کردند زمان گیر بود دیگر برای آن فرد این پیام‌ها را ارسال نکردند و این یک ایده شد!

شروع ارزهای دیجیتال

در کشور آمریکا به خاطر یکسری محدودیت‌ها که اسکناس‌ها داشتند، دولت آمریکا ارزهای دیجیتال را در سال 1997 در اختیار مردم قرار داد و به خاطر اینکه دولت بر این ارزها نظارت نداشت این ارزها در معرض سوء استفاده‌ی خیلی از مردم پولشو و قاچاقچی‌ها قرار گرفت و دولت برای کنترل این سوء استفاده‌ها مجبور شد که این ارزها را بست و تمام فعالیت‌های این ارزها را تعطیل کرد.

بلاک چین چیست؟

بلاک چین به معنی بلوک زنجیره‌ای هست که برای راحت فهمیدن آن از یک مثال ساده استفاده می‌‍‌کنیم؛ فرض کنید که ده نفر در یک اتاق جمع شده‌اند و یک نفر یک کاغذی را که در آن یک معادله وجود دارد را بالا بگیرد و به همه نشان بدهد و در بعد کاغذ دیگری که یک معادله‌ی دیگری در آن وجود دارد را بالا ببرد و بگوید این همان کاغذ قبلی است، به نظر شما چه اتفاقی می‌افتد؟
قطعاً همه می‌گویند کاغذ تغییر کرده و این کاغذ همان کاغذ قبلی نیست.

بلاک چین هم اینگونه است، بلاک چین تشکیل شده از بلوک‌هایی که به هم متصل شده‌اند و هر چه تعداد بلاک‌ها بیشتر بشود امنیت بلاک چین بالاتر می‌رود، بلاک‌ها حاوی سه چیز هستند:

  1. دیتا یا همان اطلاعاتی که در هر بلوک وجود دارد.
  2. هَش «نام خود بلوک که اطلاعاتی که در هر بلوک هست باعث تعیین آن نام است، نام بلوک‌های دیگر متفاوت است مثل اثر انگشت هر فرد که با افراد دیگر متفاوت است».
  3. هَش بلوک قبلی «این مورد باعث ارتباط بین دو بلوک می‌شود و امنیت بلوک را در مقابل هک شدن تا حد زیادی بالا می‌برد».

 

بلاک چین‌ها از همان ایده‌ای درست شدند که در تیتر “پیام‌های مزاحم” گفته‌شد و از این فناوری در جاهای مختلفی کاربرد دارد«مثل بیت کوین».

‎بیت کوین

خالق بیت کوین هم برای ساخت بیت کوین از بستر بلاک چین استفاده کرد چون قابل هک کردن نبود، قابل معامله بود و ارزی بود که دولت‌ها بر آن نظارت نداشتند.

استخراج بیت کوین در واقع حل کردن معادلات هر بلاک است که با حل کردن آن شما صاحب آن بلاک می‌شوید که پروتکل بیت کوین به خاطر اینکه یک بلاک دیگر به بلاک چین بیت کوین اضافه کردید به شما کارمزد می‌دهد و کارمزد تمام تراکنش‌هایی که در بلاک شما انجام می‌شود را به شما می‌دهد.