شرح دعای روز بیست و سوم ماه رمضان

شرح دعای روز بیست و سوم ماه رمضان در پنج فراز : 1. ليلة القدر را نصيب من گردان 2. زندگی آسان 3. عذرهای بنده! 4. اسباب ریزش گناه 5. جلوه های رأفت

دعای روز بیست و سوم

«اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي فِيهِ فَضْلَ لَيْلَةِ الْقَدْرِ وَ صَيِّرْ أُمُورِي فِيهِ مِنَ الْعُسْرِ إِلَى الْيُسْرِ وَ اقْبَلْ مَعَاذِيرِي وَ حُطَّ عَنِّيَ الذَّنْبَ وَ الْوِزْرَ يَا رَءُوفا بِعِبَادِهِ الصَّالِحِينَ »

ترجمه: اى خدا در اين روز فضيلت ليلة القدر را نصيب من گردان و تمام‏امور و كارهاى مشكل مرا آسان گردان و عذرهايم بپذير و وزر و گناهم محو و نابود ساز اى رئوف و مهربان در حق صالحان

رمضان

شرح دعای روز بیست و دوم ماه رمضان

شرح فراز اول دعای روز بیست و سوم ماه رمضان

«اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي فِيهِ فَضْلَ لَيْلَةِ الْقَدْرِ » اى خدا در اين روز فضيلت

ليلة القدر را نصيب من گردان

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَانِ الرَّحِيمِ‏، إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فىِ لَيْلَةِ الْقَدْرِ، وَ مَا أَدْرَئكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ، لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيرْ مِّنْ أَلْفِ شهَرٍ، تَنزَّلُ الْمَلَئكَةُ وَ الرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبهِّم مِّن كلُ أَمْرٍ، سَلَامٌ هِىَ حَتىَ‏ مَطْلَعِ الْفَجْرِ.

فضلیت شب قدر

هزار بار تلاوت سوره ی قدر در شب های ماه مبارک رمضان به خصوص شب های قدر مستحب است. این سوره تنها حول یک موضوع دور می زند آن هم مسئله ی شب قدر.

یک شب در سال است که آنچنان اهمیتی دارد که برایش یک سوره اختصاص یافته است! هیچ روز و شب و ماه و سالی از این مقدار اهمیت برخوردار نبوده است. اصلا ارزش ماه مبارک رمضان به لیله ی مبارکه ی قدر است:« إِنَّا أَنْزَلْناهُ في‏ لَيْلَةٍ مُبارَكَة» (دخان: 3) و ارزش شب قدر نیز به نزول قرآن و همه ی کتاب های آسمانی در این شب است.

در حدیث است که سوره برائت و توحید با هفتاد هزار صف از ملائک نازل شده است حال هر صفی چقدر فرشته در خود جای می  دهد خدا می داند! شاید ابتدا و انتهای هر صفی را ابتدا و انتهای عرضی ملکوت باشد. حال وقتی در شب قدر همه ی قرآن بر پیامبر دفعتا نازل می شود باید چه میزان از ملائک بر زمین بیایند؟! همه ی ملائک بر زمین می آیند.

خداوند از قطرات باران نیز بیشتر فرشته آفریده است! اگر در شبی ساعتی باران ببارد لطیف شدن هوا را همه می  فهمند، و در حدیث است که خداوند با هر قطره ی باران فرشته ای را همراه می کند و آن فرشته قطره ی باران را جای خودش قرار می دهد. حال اگر در شبی همه ی فرشتگان بر زمین فرود آیند و حتی روح که بزرگ آنهاست نیز بیاید چه!

در عظمت روح این است که از پیامبر درباره ی «روح» سؤال شد خداوند فرمود: به آنها بگو روح جزء امور ربوبی است و مربوط به شما نمی شود.

این شب پر حماسه، شب قدر است. سخن گفتن از این شب اصلا در چند سطر امکان پذیر نیست که در دفتری به اندازه ی همه ی هستی هم امکان ندارد زیرا که نه گوینده ای هست که بگوید و نه شنونده ای که بشنود زیرا پیامبر خدا نیز از درک آن عاجز است. « ما أَدْراكَ ما لَيْلَةُ الْقَدْر»

به هرحال در شب قدر انسان می تواند به اندازه ی یک عمر توشه برگیرد زیرا هزار ماه، هشتاد و سه سال و چهار ماه می شود. سال های اول زندگی تا پانزده شانزده سال، دوران قبل و حین بلوغ است که جزء عمر مفید انسان محسوب نمی شود. با احتساب این مقدار لیله قدر برابر با صد سال عمر انسان است. یعنی انسان می تواند در شب قدر ره صد ساله را یک شبه طی کند. آیا فضیلتی بیش از این قابل تصور است؟!

نکته آخر این که روز قدر نیز ارزشی همانند شب قدر دارد. لذا در دعای روز بیست سوم بنده از خداوند می خواهد که او را از فضیلت شب قدر محروم نکند.

شرح فراز دوم:

«وَ صَيِّرْ أُمُورِي فِيهِ مِنَ الْعُسْرِ إِلَى الْيُسْرِ » و تمام‏ امور و كارهاى مشكل مرا آسان گردان.

زندگی آسان

یکی از کارهایی که در شب قدر با حضور همه ی ملائک صورت می پذیرد تعیین مقدرات همه ی انسان هاست. لذا در این فراز از دعای روز بیست و سوم خواسته شده است تا مقدرات دعا کننده اگر سخت رقم خورده است آسان شود.

خداوند به انسان توصیه می کند تا در قالب دعاهای مختلف را از او بخواهد تا سختی های زندگی برای او آسان شود مثل این که بیماری اش شفا پیدا کند، روزی اش زیاد شود، دوستانش بیشتر شده و از دشمنانش کاسته گردد و او از شر دشمنانش ایمن باشد، حیوانات موذی به او آسیبی نزنند و غیره…

هرچند سختی ها انسان را رشد می دهند ولی سختی هایی این تأثیر را دارد که انسان چاره ای جز مواجهه با آنها را نداشته باشد. در قرآن و حدیث بارها از این موضوع سخن به میان آمده است که مؤمن بیشتر از کافر مبتلا می  شود. ولی این ابتلا دو علت دارد:

علت نخست آن است که قسمتی از مشکلات زندگی هزینه ی دین داری است. کسی که دنبال مال حلال است، کسی که امر به معروف و نهی از منکر می کند، کسی که زیر بار زور نمی رود و در مقابل طاغوت ها سر خم نمی کند خب زندگی اش دچار چالش های زیادی می گردد.

کافر با فروختن دینش نمی گذارد در زندگی برایش مشکلی فراهم شود. ولی مؤمن محکم تر از کوه جلوی مشکلات می ایستد و در عوض همه ی دنیا از مقداری از دین خود نیز نمی  گذرد و صفات انسانی و ایمانی اش را چون دری گرانبها حفظ می  کند. کسی به امام علی (علیه السلام) اظهار محبت مرد و گفت: «دوستت دارم». حضرت فرمود: پس برو و منتظر بلا باش!

علت دیگر این است که اشتباهات انسان با هجوم مشکلات تصحیح شده و بخشیده می شود. زندگی انسان پر از خطا و گناه و اشتباه است. بالاخره اگر در دنیا عقوبت زشتکاری ها و کوتاهی  ها خود را نبیند باید هزار برابر آن را در آخرت کیفر ببیند.

هر چه انسان به خداوند نزدیک تر باشد اشتباهاتش را زودتر به او گوشزد می کنند مانند دانش آموز درس خوانی اگر کمی نمره اش افت کند بیشتر و زودتر از دیگر دانش آموزان مورد توبیخ قرار می گیرد.

یکی از یاران امام صادق(علیه السلام) به محضر امام مشرف شد و روی صندلی که آنجا بود نشست. پایه ی صندلی شکست و او بر زمین افتاد، سرش به گوشه  ای خورد و زخم برداشت و از آن خون جاری شد. معلوم بود که حادثه طبیعی نیست. حضرت در حالی که زخم او را درمان می کردند فرمودند: وقتی روی صندلی نشستی «بسم الله» نگفتی!

این فراز از دعای روز بیست و سوم به انسان این تعلیم را می دهد که هیچ وقت به دنبال مشکلات نرو ولی اگر آنها سراغت آمدند صبوری کن و ناشکیبا نباش!

شرح فراز سوم:

«وَ اقْبَلْ مَعَاذِيرِي » و عذرهايم بپذير!

عذرهای بنده!

در حدیث آمده است که وقتی دوستت دچار خطایی در رابطه با تو انجام داد از او بخواه که عذرش را بگوید، اگر عذری نگفت خودت برای اشتباه او توجیهی بیاور و عذری بتراش!

در این فراز از دعای روز بیست و سوم بنده به خداوند می گوید:

  •  خدایا من اگر بگویم شیطان فریبم داد تو خواهی گفت می خواستی فریب نخوری!
  • اگر بگویم مشکلات اقتصادی من را وادار به گناه کرد تو خواهی گفت می خواستی قناعت کنی
  • اگر بگویم: شهوت بر من فشار آورد تو خواهی گفت می خواستی ازدواج کنی و یا روزه بگیری و بالاخره یوسف وار با وسوسه ها باید می جنگیدی!
  • اگر بگویم خب طرف دیگر هم مقصر بود تو خواهی گفت می خواستی او را ببخشی
  • اگر بگویم قدر زحماتم را نمی دانستند تو خواهی گفت مگر قدر زحمات من را می دانند؟!
  • اگر بگویم: والدینم از من توقعات زیادی دارند تو خواهی گفت تو هم وقتی بچه بودی آنها را دچار زحمت های زیادی کردی.
  • اگر بگویم … تو خواهی گفت …

در این فراز از دعای روز بیست و سوم بنده از خداوند می خواهد عذرم را بپذیر هر چه من گفتم تو پاسخم را مده زیرا خود می دانم این عذرها هیچ کدام قابل قبول نیست! اما تو کریمی و من لئیمم! لئیم بهانه می آورد و کریم قبول می کند؛ مگر کسی غیر از کریم لئیم را می بخشد؟!

خدایا تو خودت گفتی زندگی با مردم یک سومش تحمل است و دو سومش تغافل! پس تحملم کن و بسیاری از زشتی هایم را نبین! بالاخره با هم زندگی می کنیم من هم به مرور آن می شوم که تو

می خواهی!

با خدا باید صمیمی حرف زد! خیلی باید با خدا حرف بزنید،

آن هم خیلی صمیمی!

شرح فراز چهارم دعای روز بیست و سوم ماه رمضان

«وَ حُطَّ عَنِّيَ الذَّنْبَ وَ الْوِزْرَ » و وزر و گناهم محو و نابود ساز!

اسباب ریزش گناه

هر دعا کننده ای باید پی گیر استجابت دعایش باشد. پی گیر بودن استجابت دعا به دو چیز است: یک به تکرار دعا و اصرار بر آن و دوم به انجام عملی در راستای تحقق خواسته ی مطرح شده.

طبق احادیث بعضی از کارهایی که موجب ریزش گناه می شود از این قرار است:

  1. سجده های طولانی موجب سبک شدن بار گناه می شود. انگار که گناه روی دوش انسان است که با سجده کردن آنچه روی دوشش قرار گرفته است پایین می غلطد طبیعی است هر چه زمان سجده بیشتر طولانی باشد گناهان زیادتری بر زمین می غلطد.
  2. به ازای هر گامی که برای برآوردن حاجت مؤمن برداشته شود خداوند یک گناه از او را می ریزد.
  3. هر کس وقتی آب می خورد به یاد امام حسین (علیه السلام) باشد و قاتلین ایشان را لعن کند خداوند صد هزار گناه او را می ریزد.
  4. هر بار که از انداختن آب دهان در فضای مسجد خودداری کند یک گناه از او ریخته می شود.
  5. طواف و نماز طواف موجب ریزش هفتاد هزار گناه می شود.
  6. هر گام به سوی زیارت امام حسین(علیه ا لسلام) موجب ریزش یک گناه می گردد.
  7. تشیع جنازه مؤمن موجب ریزش بیست و پنج گناه کبیره می گردد.
  8. هر کس هر روز صبح ده بار بگوید:« لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ يُحْيِي وَ يُمِيتُ وَ هُوَ عَلَى كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِير» ده گناه از او می ریزد.
  9. هر گامی که در راه اطاعت خداوند برداشته شود یک گناه او ریخته می شود.
  10. .  …

تا انسان زیر بار گناهان باشد نمی تواند اوج بگیرد زیرا تنها سبک باران می توانند از گردنه ها عبور کرده و معراج کنند.

شرح فراز پنجم دعای روز بیست و سوم ماه رمضان

«يَا رَءُوفا بِعِبَادِهِ الصَّالِحِينَ » اى رئوف و مهربان در حق صالحان!

جلوه های رأفت

جلوه های مختلفی از رأفت خداوند به بندگانش در قرآن آمده است:

« وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْري نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ»(بقره: 207) این آیه وقتی نازل شده که امام در شب هجرت به جای پیامبر در بستر ایشان خوابید. امام کاملا حاضر برای شهادت بود. رأفت خداوند به بنده اش این گونه بود که جان بنده اش را بخرد و باز او را به او برگرداند! عجب تجارت پر سودی!

خداوند در موضوع تغییر قبله که واقعا سبب فتنه ای بین مسلمین شده بود با روشنگری ها و آیات مختلفش آنها را از لغزیدن در این مسئله محفوظ داشت. (بقره: 143)

خداوند در لحظات سخت جنگ که زمینه تزلزل در آن زیاد است با امداد غیبی، به مؤمنین آرامش می دهد. (توبه: 117)

خداوند زمین را برای زیست مناسب انسان آماده نموده و همه  ی آنچه در زمین است را در تسخیر انسان قرار داده است. (نحل: 7، حج: 65)

خداوند بعضی از عذاب ها را به صورت تدریجی نه به یک باره فرو می فرستد تا زمینه ی تنبه و توبه برای آنها که اهل هدایتند فراهم شود. (نحل: 47)

خداوند با تشریع احکام نورانی اسلام جلوی رفتارهای زشت انسان ها را می گیرد و به این وسیله  زندگی امنی را برای انسان ها به وجود می آورد. (نور: 20)

خداوند با فروفرستادن کتاب های آسمانی انبیا را واداشته است تا انسان ها را از تاریکی ها به سوی نور هدایت کنند. (حدید: 9)

خداوند با هدایت مؤمنین کینه را از دل آنها بیرون برده و آن را با خیرخواهی و دعای خیر به حال یکدیگر جایگزین می  کند. (حشر: 10)

دیدگاهتان را بنویسید