نسل حضرت آدم چگونه ادامه یافت؟

نسل حضرت آدم چگونه ادامه پیدا کرد؟ این سوالی بود که یکی از رفیقام ازم پرسید من هم بعد از کلی توضیح دادن تازه فهمیدم اصلاً بیشتر مردم واقعا براشون سواله که چرا فرزندان آدم و حوا با هم ازدواج کردند. همان روز قصد این کردم حتماً  در بارش مطلبی بنویسم تا به زبان ساده توضیح دهم نسل حضرت آدم چرا ادمه پیدا کرد.

راستش را بخواهید خودم هم تا مدت‌ها نمی‌دانستم نسل حضرت آدم چطور ادامه پیدا کرد. تا این که شروع کردم به تحقیق کردن، با منابع معتبر موفق آشناییت پیدا کردم و مهم‌تر از همه حالا این شغل اصلی من شده.  پس مطلبی که میخواهید بخوانید خلاصه‌ای ساده و روان برای درک چگونگی امتداد نسل آدم و حواست ،ازدواج خواهر و با برادر، و ازدواج با ملائکه و جنیان است.

در مورد اینکه نسل حضرت آدم چگونه ادامه یافت 3 دیدگاه وجود داره:

‌1. ازدواج خواهر با برادر

درروایتی از امام رضا علیه السلام است که حضرت حوا 20 بار وضع حمل کردن ( که البته روایات متعددی است که دفعات وضع حمل را بیشتر هم ذکر کرده اند و البته آنچه از اسامی فرزندان حضرت آدم معروف است قابیل و هابیل است.) که هر بار دوقل به دنیا آمد که یکی پسر و دیگری دختر، و در ادامه روایت امده که این بچه ها با هم ازدواج کردن و نسل حضرت ادم شکل گرفت.

یا در روایت دیگری از امام سجاد علیه السلام در پاسخ به اینکه نسل حضرت آدم چگونه ادامه یافت فرمودند: هابیل با خواهر قابیل که لودا نام داشت ازدواج کرد و قابیل با خواهر هابیل که اقلیما ازدواج کرد.

در آیه 1 سوره نساء آمده که:  وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً کَثیرًا وَ نِساءً.

که یعنی مردان و زنان فروانانی از آنها به دنیا آمد. می توان از این آیه برداشت کرد که در ازدواج فرزندان حضرت آدم موجود دیگه ای غیر از انسان دخالت نداشته است.

سوالی که پیش میاد اینه که مگر ازدواج خواهر با برادر حرام نیست؟

در جواب باید گفت که حلال و حرام به دست خداوند است و او به حکمت خودش هر وقت بخواهد چیزی را حرام و هر وقت بخواهد حلال می کند و چون ادامه نسل امر بسیار مهمی بوده. خداوند از روی حکمت خودش این ازدواج رو حلال کرده است و بعد از آن حرام شد.

مثل اینکه در احکام اسلام هستش که نمی شود با دو خواهر همزمان ازدواج کرد در صورتی که حضرت یعقوب همسر دو خواهر به طور همزمان بود و بعد ها این حکم شرعی در اسلام اضافه شد.

اینگونه هم نیست که بگوییم این قانون مشکل داشته و بعدش اصلاح شد چون خدا کاری رو به اشتباه انجام نمی دهد که بخواهد درستش کند، بلکه مصلحت اون زمان چنین قانونی بود الان چیز دیگه ای هستش.

‌2. ازدواج با ملائکه و جنیان

فردی به نام زراره که یکی از شاگردان والا مقام امام صادق علیه السلام است و روایات صحیح السندی بسیاری رو از امام صادق نقل کرده می گوید:

از امام صادق در مورد ازدواج فرزندان حضرت آدم و اینکه نسل آنها چگونه ادامه یافت پرسیدم؟

حضرت پاسخ دادند:

خداوند دو هزار سال قبل از خلقت حضرت آدم ازدواج خواهر و برادر را از محرمات قرار داد و ما هیچ اثری از حلیت این ازدواج در کتب آسمانی نیافتیم، پس چگونه عده ای چنین برداشت هایی رو دارند.

در ادامه حضرت فرمودند عصر روز 5 شنبه حوریه ای به نام نزله از بهشت فرود آمد وبه امر خدا با شیث ازدواج کرد و فردای آن روز زن بهشتی دیگه ای به نام منزله به پایین امد وبا یافث ازدواج کرد که از همسر شیث پسری به دنیا امد و از همسر یافث دختری که وقتی این دو به سن بلوغ رسیدن با هم ازدواج کردند واین گونه نسل حضرت آدم ادامه یافت.

3. ازدواج با انسان های گذشته

نظر سوم در جواب اینکه نسل حضرت آدم چگونه ادامه یافت این است که فرزندان حضرت آدم با باقی مانده ی انسان هایی که قبل از حضرت آدم بر روی زمین بودند ازدواج کردند.

قبل از حضرت آدم و نسل ما، انسان های دیگه ای هم که به اسم انسان ها نخستین ازشون یاد می کنیم زندگی می کردند که منقرض شدند و به حضرت آدم ابوالبشر میگیم به خاطراینکه این نسل و این بشر که دوره ی جدیدی ازانسان ها است همه و همه از نسل حضرت آدم هستند.

در تایید حرف بالا روایتی از امام صادق علیه السلام است که فرمودند:

گمان نکنید که خدای متعال غیر از شما انسان های دیگه ای را نیافریده است، بلکه هزارهزار انسان را قبل از نسل شما آفرید و شما از نسل آخرین آنها به نام آدم هستید.

نتیجه

علامه مجلسی صاحب کتاب گرانقدر بحارالانوار که یکی از بزرگترین علمای تاریخ شیعه هستند نظرشون این است که خداوند ملائکه و جنیان رو برای ازدواج فرزندان حضرت آدم به زمین فرستاد و اون دسته از روایاتی که می گویند این ازدواج بین خواهران و برادران بوده مردود است چرا که این قول موافق با نظر اهل سنت است و امکان دارد امام معصوم در نقل این سخن در حال تقیه بوده باشند.

اما از طرف دیگر علامه طباطبایی بنا بر همان آیه ای که نقل کردیم می فرمایند طبق آیه قران هیچ موجودی غیر از انسان در تکثیر نسل حضرت آدم دست نداشته است و نظرشان در اینکه نسل حضرت آدم چگونه ادامه یافت این است که خواهر و برادر با هم ازدواج می کردند و این حکم بعد ها حرام شد.

دیدگاهتان را بنویسید