روزه مشاغل سخت

توی مسئله ی امروز می خوایم در مورد روزه کسی که شغل سخت دارد صحبت کنیم

حکم شرعی روزه مشاغل سخت چیست؟

افرادی که شغل های سخت دارند و مجبورند هم کار کنند و هم روزه بگیرند، اگه روزه براشون ضرر داره که نباید اصلا روزه بگیرند مثل اینکه زخم معده ای دارند، سنگ کلیه ای دارند که می تونید برای اطلاع بیشتر به مسئله روزه مریض رجوع کنید.

اما اگه روزه کسی که شغل سخت دارد براش ضرر نداره ولی اونقدر سختی کار زیاد هستش میدونه که توی ادامه روز نمی تونه سختی روزه رو تحمل کنه 2 تا کار می تونه بکنه:

  1. اینکه تا قبل از ظهر خودش رو به مسافت شرعی برسونه و روزش رو باز کنه و برگرده سرکارش
  2.  یا اینکه اگه براش هر روز بیرون شهر رفتن مقدور نیست باید روزش رو بگیره تا اونجایی که به خاطر گرمای شدید هوا  و یا مثلا طولانی بودن روز بترسد از اینکه اتفاقی براش بیوفته و اینکه دچار حالت سخت و بدی بشه که افراد عادی نمی تونن تحمل کنند و یا مثلا دچار تشنگی شدید و یا ضعف شدید بشوند و ادامه روزه براشون سختی زیادی داشته باشه میتونن آب یا غذا نوش جان کنند ولی دیگه روزشون باطل هست.

نکته: آیت الله سیستانی می فرمایند حکم شرعی روز مشاغل سخت اینه که فرد در ماه رمضان به عنوان روزه ماه رمضان نیت نکند بلکه به قصد نزدیک شدن وتقرب به خدا روزه بگیرند

حالا یه سؤال پیش میاد که اگه مثلا فردی که شغل سخت داره و به خاطر سختی زیاد روزش رو بخوره، آیا می تونه باقی روز رو هرکار که دلش خواست انجام بده و هرچی دلش خواست بخوره؟

امام خامنه ای می فرمایند که روزه برای کسی که شغل سخت دارد و در روز نتونست روزش رو نگه داره و مجبور شد در روز چیزی بخوره میتونه تا آخر روز با خیال راحت هرکاری که دلش خواست انجام بده و هرچیزی خواست بخوره.

ولی آیت الله سیستانی و مکارم می فرمایند بنابر احتیاط در حدی کمی که ضعف و عطش از بین بره می توانند چیزی بنوشند و یا چیزی میل کنند ولی باید بعد برطرف کردن مقداری از ضعف و عطش مثل روزهای عادی ماه رمضان ادامه روزش رو بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید