کارهایی که مردها باید برای همسرشون انجام بدن

شاید بعضی ها فکر کنن وقتی که با همسرشون زندگی مشترکشون رو شروع می کنن، غیر از خرید سیب زمینی و پیاز کاره دیگه ای ندارند، در صورتی که هر کدومشون یه عالمه وظیفه دارند که باید انجام بدن. توی این مقاله می خوایم در مورد حق زن بر مرد، یا در واقع همون کارهایی که مرد باید برای زن انجام دهد، صحبت کنیم. (اونایی که میگن اسلام به زن ها بها نمیده بیشتر دقت کنن)

مردا چه کار کنن

تهیه غذا

اولین از کارهایی که مرد باید برای زن انجام دهد، تهیه ی غذا است، که جزو نفقه زن حساب می شود.

این غذا، هم از نظر مقدار مهم هستش، هم از نظر نوعش.

خب مقدارش طبیعتا باید به اندازه ای باشه که زن رو سیر کنه نه اینکه وعده ای یک تخم مرغ آب پز بده و انتظار داشته باشه که زن چیز دیگه ای هم نخواد.

نوع غذا هم بستگی داره به غذاهای متعارف اونجایی که زندگی می کنه، مثلا اون کسی که توی روستا زندگی می کنه، غذاهاشون نون محلی و کره ی گوسفندی و تخم مرغ محلی و ماست چکیده هستش، اما اون کسی که توی شهر زندگی می کنه غذاش نون فانتزی و فست فودی های درجه یک و شیشلیک و کباب و دیزیه.

پس در مورد نوع غذا که یکی از حق های زن بر مرد هستش، باید دید که اون زن کجا زندگی می کنه و غذاهای متعارف اونجا چیه، و همون هارو باید برای همسرش تدارک ببینه.

چند نکته

نکته اول: اگر زن به خوردن غذایی عادت داشته باشه یا اینکه متناسب مزاجش باشه، به شکلی که اگر اون غذارو نخوره به بدنش ضرر میرسه، شوهرش باید اون غذاهارو براش آماده کنه.

مثلا: پدر خانومتون پولدار بوده و همیشه به بچه هاش گوشت میداده بخورن، حالا که اون زن اومده خونه ی شما اگه گوشت نخوره ضعیف میشه و از حال میره، از حق زن بر مرد اینه که باید اون غذا رو براش آماده کنه.

یا اینکه یک نوع غذاهایی رو به خاطر اینکه خاصیت دارویی دارند رو همش باید مصرف کنه، اینجا هم شوهر باید اون غذا رو تهیه کنه.

اما اگر همسر شما رضایت داشته باشه به غذاهای ساده تر دیگه مشکلی نداره و می تونید بهش آب دوغ خیار بدید.

نکته دوم: از کارهایی که مرد باید برای زن انجام دهد اینه که، اگر زن برای پختن یکسری از غذاها نیاز به وسیله ای داشته باشه مثل قابلمه و ملاقه و کفگیر، یا ادویه و نمک و چیزهای دیگه، حضرتعالی به عنوان همسر این زن، باید این چیزها رو براش آماده کنید، چون گوشت اگه نمک و فلفل نداشته باشه با نون خالی هیچ فرقی نمی کنه، یا اگه قابلمه نداشته باشه باید گوشت خام رو به نیش بکشه.

نکته سوم: زن نمی تونه به شوهرش بگه به جای اینکه بری گوشت بخری، پولش رو به من بده، مگه این که از همون اول توافق کنن که شوهر به جای غذا، پولش رو بده، که این جوری زحمت خرید کردن از مرد ساقط میشه و زن هم می تونه هرچی که نیاز داشت رو بخره و بقیش رو بذاره جیبش.

تهیه پوشاک

همونطور که همه ی آقایون خبر دارند تنوع لباس خانم ها بسیار زیاده، شاهد مثالشم اینه که خوده خانم ها از بس لباس های مختلفی دارند، همش می پرسن که چی بپوشم.

به خاطر همین اون آقایی که می خواد برای همسرش لباس بخره فقط به قدری واجب هستش که مناسب شان همسرش باشه (البته اگه خواست می تونه بیشتر هم بخره، ما فقط حد واجبش رو گفتیم)، مثلا این مرد یک خانومی داره که در حد 10 دست لباس براش کافیه، اما اگه این زن بگه که من 20 دست لباس میخوام بر شوهرش واجب نیست که اون 10 تای اضافه رو هم بخره، پس توی این مورد هم باید به شان زن نگاه کرد.

کارهایی که مرد باید برای زن انجام دهد باید با توجه به شان زن باشد، پس اگه شما رفتی یک زن باکلاس و پولدار گرفتی، باید لباس های بیشتری تدارک ببینید، پس یا خواستگاری زن با کلاس و پولدار نرو یا اینکه قبلش به جیبت نگاه کن.

چند نکته

نکته اول: درسته که بر مرد واجب است که لباس همسرش رو تهیه کنه، اما اگه قرار باشه اون لباس جزو لباس هایی باشه که شرع مقدس اسلام باهاش مشکل داره، نباید اینکار رو بکنه، اگه زن به شوهرش گفت جوراب نازک می خوام یا مانتوی جلو باز میخوام، بر مرد واجب نیست که این لباس هارو تهیه کنه.

نکته دوم: تهیه لباس، حق زن بر مرد است اما نباید موجب اسراف شود، یعنی اون خانومی که برای هر مهمونی لباس جدیدی میخواد و حاضر نیست یک لباس رو دوجا بپوشه، بر مرد واجب نیست که خواسته ی همسرش رو براورده کنه چون باعث اسراف میشه.

یا حتی اون لباس هایی که خیلی گران تر از حد متعارف هست هم نیاز نیست که تهیه کنه، مثلا زن میگه که من قبلا خونه ی بابام لباس چرم آهو می پوشیدم، پس تو هم باید بخری، اینجا شما آقایون نیاز نیست که امثال این لباس هارو تهیه کنید، چون خلاف عرف است.

نکته سوم: حتما نیاز نیست که مرد اون لباس هارو بخره، بلکه حتی اگر اجاره گرفته باشه یا اینکه کسی بهش بخشیده باشه یا امانت گرفته باشه هم، کافیه و زن نمی تونه مرد رو مجبور به خرید لباس کنه، مگر اینکه اون لباسی که مرد تهیه کرده باشه بدتر از جدیدش باشه، مثلا روش لک داشته باشه، یا بعضی از جاهاش خراشیده شده باشه.

تهیه وسائل مورد نیاز خانه

تهیه ی وسایل منزل، مثل فرش، روانداز، پرده، لحاف، وسایل پخت و پز و آنچه که زن برای نظافت نیاز دارد، از جمله کارهایی است که مرد باید برای زن انجام دهد و مقدار، جنس و کیفیت هر یک باید متناسب با شان و منزلت زن باشد.مثلا:

اگر زن در خانه ای زندگی کرده است که مثلا از نوعی خاص از فرش و رختخواب استفاده میکرده، مثلا همیشه روی تخت می خوابیده و شان او داشتن پرده های خاص و یا وسایل خاصی است ، بر مرد واجب است که انها را تهیه نماید.

شان و منزلت که میگیم، یعنی باید آداب ورسوم هم در نظر گرفته بشه، مثلا بعضی از مردم هستن که سرویس قابلمشون همه باید ظروف مسی باشه، یا مثلا سرویس چوبشون همه از چوب گردو باید باشه.

زنی که در خانواده پولدار و با اصل و نسب زندگی می کنه و خونشون مبل و تخت و یخچال آن چنانی و ماشین ظرفشویی و چیزهای خاصی داره، اگه شان اون زن هم همین باشه، اون مردی که میخواد زحمت بکشه بیاد خواستگاری باید حق زن بر مرد رو ایفا کنه و همه ی  اینها رو براش فراهم کنه.

تهیه مسکن

یکی از مهم ترین کارهایی که مرد باید برای زن انجام دهد این است که خانه ای که لایق همسرش است را برای او تهیه کند، حالا میخواد خوده مرد مالک اون خانه باشه، یا اینکه اجاره کرده باشه ( منظور این نیست که برای زن خانه بخرد، یا خانه ای رو فقط در اختیار او بذارد)

مثلا اون زنی که در شهر زندگی می کرده اونم بالاشهر و یک خونه ی درست و حسابی، شما نمی تونی ببریش توی یک روستا و یک خانه ی روستایی با سقف شیب دار در اختیارش بذاری تازه دو قورت و نیمتم باقی باشه، مگه اینکه راضی باشه.

چند نکته

  1. خونه ای که برق و آب و گاز داره، حکمش مثل بالاست، یعنی باید شان زن در نظر گرفته بشه.
  2. اگه زن شرط کنه که من نمی خوام کسی دیگری غیر از خودمون باهامون زندگی کنه، مرد باید اطاعت کنه.
  3. اگر زن در عقد با مرد شرط کند که اورا از شهری بیرون نبرد، ویا در فلان شهر وی را سکونت دهد و یا منزل مخصوصی برایش تهیه کند، ومرد هم قبول کند، مرد باید به آن شرط عمل کند.

بخشیدن اشتباه های زن

حق زن بر مرد

اگر زن از روی اشتباه و غیر عمد خطایی کرد، بخشش از کارهایی است که مرد باید برای زن انجام دهد.

اگر مثلا  زن بد دهنی کرد، یا پشت سر شما در جمع های زنونه بدگویی کرد، آبروی شما رو جایی برد یا اینکه یکی ازحقوق مرد بر زن رو برا آورده نکرد، مرد باید اورا ببخشد.

چند نکته

  1. اون چیزی که اسلام به عنوان حق زن بر مرد گفته همین مسئله ی بالاست، اما من به شما پیشنهاد می کنم که اگر حتی زن از روی عمد یک خطایی رو انجام داد، باز هم شما ببخشید و کوتاه بیاید، البته نه اینکه بهش رو بدید چون همونطور که اسلام دستور به ببخشش داده، در جای دیگر هم بهتون این اجازه رو نداده که مظلوم واقع بشید، و دستور داده که اگه می تونی از حقت دفاع کنی، باید دفاع کنی.
  2. خانوم هایی که دارید این مطلب رو می خونید، یه وقت از این مسئله سوء استفاده نکنید و از شوهرتون انتظار اینو داشته باشید که هرکاری که کردید رو ببخشه، بلکه شما هم وظایفی دارید که باید اون هارو انجام بدید.

خوش رفتاری با زن

ششمین از کارهایی که مرد باید برای زن انجام دهد این است که با زن خود خوش رفتار و گشاده رو باشد.

پس مرد نباید وقتی میاد خونه عصبانی یا تندخونه باشه و با بدرفتاری بگه یه چایی بردار بیار.

این نکته رو هم توجه کنید که خوش رفتاری به این نیست که هر وقت همه چی بر وفق مراد مرد بود باید خوش رفتار باشد، بلکه خوش رفتاری در زمانی لازم است که وقتی مساله ای اتفاق می افتد که معمولا مردان با روبه رو شدن با آن عصبانی می شوند، انسان بتواند جلوی خشم خودرا بگیرد و اخلاق نیکو را پیشه کند.

بنابراین، آقایون محترم باید توجه داشته باشند که عصبانی بودن در منزل و یا داشتن توقع زیادی از اهل منزل و یا امر ونهی کردن بیش از حد درخانه و مواردی از این قبیل،؛ موجب می شود نتوانند به گونه ای که خدا راضی باشد، حق همسری وبچه های خود را کاملا رعایت کنند.

تعلیم احکام و مسائل اعتقادی

بر هر کسی واجبه که بره سراغ احکام دینی خودش، و معلومات خودش رو نسبت به مسائل دینی بالا ببره.

از طرف دیگه خدا بر گردن مرد این رو واجب کرده که مرد باید احکام مورد نیاز زن رو بهش یاد بده.

اگه مرد خودش این چیزهارو بلد نیست و یکی باید پیدا بشه که به خودش یاد بده، مرد باید کسی رو پیدا کنه که این کارو انجام بده، یا اینکه یک کلاسی پیدا کنه برای این کار.

حق آمیزش

آخرین حق زن بر مرد اینه که شوهر نمی تواند بیش از 4 ماه، نزدیکی با همسره دائمی خود را ترک کند، خواه همسر او جوان باشد یا نه.

مگر در چند حالت:

  1. زن خودش به این راضیه که این مدت بیشتر طول بکشه.
  2. اون موقعی که می خواستند عقد رو بخونن، زن گفته که نمیخواد این حق رو به جا بیاری.
  3. در صورتی که مرد توانایی انجام این کار رو نداشته باشه.
  4. به خاطر بیماری، آمیزش برای مرد یا زن ضرر داشته باشد.
  5. بعد از چهار ماه زن کنار شوهر نیست، مثلا به مسافرت رفته.
  6. زن ناشزه باشد. (یعنی در مسائل جنسی حرف همسرش رو اطاعت نکند)
  7. زن دارای عذر شرعی باشد.

نکته بسیار مهم

هر چهار شب یک بار کنار زن خوابیدن از کارهایی است که مرد باید برای زن انجام دهد، یعنی واجب است.

ولی برای روابط جنسی، حداکثر چهار ماه یک بار مرد مدیون می باشد.

نتیجه گیری

اگه بخوایم تمام موارد بالا رو در یک جمله جمع کنیم، این میشه که در هر مسئله ای و در هر کاری که مرد میخواد برای همسرش انجام بده باید شان زن رو در نظر بگیره مثل تهیه خانه تهیه غذا تهیه پوشاک و وسایل خونه

اگه یه ذره دقتمون رو بیشتر کنیم و به زندگی های خودمون نگاه کنیم، می بینیم که چقدر به همسرمون ظلم کردیم، گاهی چه کارهایی می تونستیم انجام بدیم اما نکردیم، چه چیزهایی رو می تونستیم بخریم اما نخریدم، مگر اینکه ازشون طلب رضایت کنیم.

اگر می خوایم جزو دسته ی همسران خوشبخت باشیم، حداقل چیزهایی که برای شروع نیاز هستش همین چیزهاست.

کارهایی که مرد باید برای زن انجام دهد همین چند مورد بود و غیر از این کارها، هرکاری که مرد انجام دهد، لطف حساب می شود. و خانوم ها نباید انتظار این رو داشته باشند که آقایون حتما لطف کنند، و در مقاله ی دیگری که مربوط میشه به کارهایی که زن باید برای مرد انجام دهد، تعهدات زن رو شمردیم و هرکاری که زن غیر از اون کارها انجام دهد، لطف حساب می شود و آقایون نباید انتظار داشته باشند که خانوم ها حتما لطف کنند.

به این نکته هم دقت کنید که زندگی بدون لطف و مهربانی زندگی نیست.

9 پاسخ

  1. با اینکه شخص مذهبی ای هستم و پایبند به اصول دینی و اخلاقی، ولی هرکار کردم، هرچی خوندم و تحقیق کردم، نتونستم خودمو قانع کنم، اسلام به مرد ها خیلی بها داده، وما زن هارو ضعیف میدونه که باید از مرد اطاعت کنیم، و… وظایف مرد ها فقط تامین کردنه، اسلام مرد هارو مدیر قرار داده، درحالیکه خیلی از زنها مدیریت زندگیشون از مردها بهتره، هرچقدرم بگین باتوجه به روحیه زن و مرد اسلام حکمی رو گفته، اما اگه اسلام به روحیه زن توجه داشت هیچوقت نباید حق ازدواج مجددباوجود زن اول رو میداد، ولی درکل اسلام با مردها سازگار تره، چرا یکبار توقرآن اول نیومد والمومنات؟ همیشه اول صیغه مذکر میاد بعد مونث،برابری وجود نداره!

  2. کی گفته ها رو انجام میده؟ زن فقط بگه چشم، ببخشید و….
    مردا اکثرا طلبکار هستن که کار بيرون انجام میدن انگار فقط همون یه مرده که خسته است 😡

    1. سلام
      بله کاملا درسته اصلا کل زندگی برای مرد است و مرد وظیفه ی جور کردن همه ی اینها رو دارد…این جهیزیه و چیزهای دیگه از رسم و رسومات ما هستش

دیدگاهتان را بنویسید